måndag 8 juni 2009

Höjt valdeltagande, fler fp-röster

Fp Liberaler: Fredrika Åsenius, Annika Beijbom, Niklas Englund; i Nordstan GBG, lördag 6 juni.

Klicka på bilden för att komma till valmyndighetens kryssräkningssida.

Lördagen blev bra, vi avslutade dagen med kvällsöppen valstuga i GBG. Helene Odenjung och Pär Gustafsson höll ställningarna under tiden som LUF:arna kampanjade i centrum och jag delade ut info om fri rörlighet med hjälp av LUF-gummi.

Igår söndag hann jag med två valstugepass, rejäl fika och lunch mitt på dagen, kvällen slutade på Göteborgs valvaka. Idag måndag när personrösterna i 1187 av 6060 distrikt är räknade så känns det enormt tillfredsställande att den här valrörelsen kan läggas till handlingarna. Det ska bli skönt att gå vidare med nya lärdomar i bagaget.

Jag hade två tydligt formulerade målsättningar för den här valrörelsen utöver min kandidatur: tre mandat för fp och ökat generellt valdeltagande. Fick som jag ville på bägge punkterna.

Annars är jag mycket glad över att piraterna lyckades dra in många nya deltagare i demokratin, hoppas de väljer liberala ALDE-gruppen i Europaparlamentet! Dock måste centern och fp vara med och godkänna nya svenska ledamöter i ALDE och jag hoppas att bägge, gamla etablerade, partierna inser vilken kunskapskälla piraterna sitter på och hur alla kommer lyfta sin Internet-alfabetism genom Pp i Europarlamentet!

Ett stort grattis skickar jag också till Miljöpartiet, gröna vänner! Hade jag inte varit så trött igår hade jag kommit förbi och gratulerat själv i GBG.

På onsdag är personkryssen färdigräknade och det ska bli spännande att se slutresultatet. Jag vill tacka alla er som engagerat er i Europaparlamentsvalrörelsen - som väljare, valarbetare, kollegakandidater och kollegapartister. Valmyndigheten har gjort en stor demokratiinsats och med kompetent och trevlig personal har de genomfört ett hjältedåd.

Dags att långsamt ladda om för Visby och Almedalen. Liberati kommer till politikerveckan 2009, hoppas att vi ses där!

1 kommentar:

  1. Stort grattis till dig Annika som gjorde ett så bra val! Jag är övertygad om att du bidragit till Folkpartiets framgång.

    SvaraRadera