söndag 2 maj 2010

När Uppdrag Granskning kommer nära

I veckan som gick sändes programmet Uppdrag Granskning som påvisade mutor i Göteborgs kommun. Jag befann mig just då på strategidagar med Kretsloppsnämnden där jag har ett förtroendeuppdrag för Folkpartiet Liberalerna och det var sannerligen intressant att se programmet tillsammans med kommunpolitiker och tjänstemän från Göteborg.



Socialdemokraten Ann-Christine Andersson, stabschef hos Anneli Hulthén, sitter i samma nämnd. Så här sa hon om det hela dagen efter. Jag bambuserfilmade henne med iPhonen:




Alliansen i Göteborg fick till det bra med en fin debattartikel i GP därefter. Det talas om ett skyltfönster i kras som Jens Karlsson skriver. Min första tanke efter programmet var att det här kan vara den incident som faktiskt bidrar till ett maktövertagande i Göteborg. Alliansen fick här en skjuts framåt!

Som kommunalpolitiker i en nämnd tycker jag att det är rent tragiskt att det går att fuska så här. Majoriteten av svenska politiker är sådana som jag - fritidspolitiker, gräsrötter - med någon för mig bitvis outgrundlig drivkraft. Man tappar gnistan för ett ögonblick när sådant här fiffel uppdagas. Som medborgare blir jag riktigt upprörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar