måndag 20 april 2009

Torsk på PR

I lördags var det Gröna Liberalers Riksmöte i Förstakammarsalen på Riksdagen. På bilden: Europaparlamentariker Olle Schmidt (fp) , jag i Gröna Liberalers ledningsgrupp (fp) och Riksdagsledamoten Lars Tysklind (fp). En heldag om liberalism och miljö.

Till årets utgåva av Gröna Liberaler hade följande lobbyorganisationer bjudits in: Centrum för biologisk mångfald, WWF Världsnaturfonden och Greenpeace. Jag fick i ett kort anförande presentera min kandidatur till Europaparlamentet och var noga med att understryka att lobbyn är viktig men att ibland lägger organisationerna krutet på fel person eller fel statsrättslig nivå.

På ett annat ställe pågick ett miljöbloggsevent. Nästa år kanske vi kan göra något tillsammans så att gamla miljörävar möter nya den tidens nätmiljöaktivister.


I söndagens Expressen hade Lars Lindström skrivit en lång text om bloggandets existensberättigande. Ett av citaten i texten stod Sveriges radios Mats Svegfors för, han är mycket kritisk till fenomenet. Jag förstår att han ondgör sig. Men, det vi ser är ytterst en demokratisering av yttrandefriheten! Bloggandet gör för yttrandefriheten samma sak som budgetflygbolag gjort för att ruska om i flygbolagsstrukturen. För att uttrycka det ännu mer basalt: fejjan och twitter gör för åsiktsfriheten det ryan air gjort för att demokratisera resandet.
Att avreglera monopolet på yttrandefrihet måste ses som en stor demokratisk vinst!

Alla kan, och ska inte, vara finrumsjournalister. Och vilka krav är rimliga att ställa från Sveriges radios och annan gammalmedias sida? Vad är formen i förhållande till innehåll och paketering?

Valet till Europaparlamentet närmar sig med stormsteg. I en DN-artikel på lördagen meddelade KD att de tänker investera i TV-reklam inför EP-valet. Det kanske är just den vitamininjektion svensk Europa-politik behöver. Kan vi sedan få med så många bloggare som möjligt på banan så kan det komplettera gammelmedias EU-rapportering. Vi ses i valrörelsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar