måndag 27 april 2009

Upphovsrätten, ACTA och isländsk EU-ansökan

Är fildelningen bara intrång i upphovsrätten och inte stöld? Övervakningssamhället upprör många! Martin Ådahls Fokus-krönika om TPB-rättegången och fildelningsdebatten sammanfattar mycket. Förra veckan träffade jag min gamle vän P, ordbehandlare extravaganza, som i vanlig ordning skakade om i sinnet genom sin klarsynthet. Tack för alla nya idéer!

Det är så viktigt med goda vänner som inte syltat in sig djupt in i partipolitiken och som kan analysera problem utifrån ett välutvecklat intellekt! Jag får nog finna mig i att P:s röst den 7 juni läggs på ett annat parti än mitt eget men jag har verkligen försökt..
Bra nätanalyser ger Isobel Hadley-Kamptz. Läs på om ACTA - handlingar som inte lämnas ut ens i Sverige med sin offentlighetsprincip, och IPRED! Som medborgare i en rättsstat är det viktigt att reagera nu.
Island lämnar kanske in sin EU-medlemsansökan under det svenska EU-ordförandeskapet och visst vore det roligt. I lördags gick Island till val, vann gjorde vänsterblocket. Sverige har redan börjat sitt ordförandeskap, eftersom Tjeckien sviktar så är regeringen Reinfeldt redan stand-by-ordförande.
I fredags var jag hos fp Halland där Halland som €-område kom upp, det fick gott genomslag!

På bilden: Bokbord Kunskapscentrum i Marks kommun, LUF:s Moa Grankvist och Frida,16 april 2009, de anordnade en stor demokratidag där både ungdomsförbund och moderpartier var representerade. Jag ska troligtvis dit igen innan valet.



1 kommentar:

  1. Hej Annika! vill bara påpeka att byggnaden som inrymmer Marks gymnasium, komvux och kulturskolan heter Kunskapens hus inte kunskapscentrum.

    Gröna hälsningar Markus (MP)

    SvaraRadera