fredag 1 maj 2009

Att Vara i EU - bäst i klassen!

Utanför Vara Folkhögskola, onsdagen den 29 april. Till vänster Lillemor Karlin-Flink från Nya Lidköpingstidningen, till höger Malin G. Pettersson från Skaraborgsläns Tidning. Vi hade så trevligt i solen. Pressen är ovärderlig för att öka intresset inför EP-valet! Tack för att ni kom!

Vara Horse Arena som vi bland annat talade om under kvällen blir en spännande blandning av EU, miljötänk - biogasrötning på hästgödsel, entreprenörskap och dragkraft till Vara med omnejd. Ska följa bygget med spänning! Klicka på bilden ovan för mer info om Varas storsatsning.

Arrangörerna SV och FP, till höger eldsjälen från Essunga: Martin Alfborger
Nyckeln till framgång i Vara: internationella samordnaren Helena Torsell, vilken EU- och internationell glöd! Till höger Skövdes liberala frontfigur Mikael Wendt som åkt en bra bit för att delta i paneldebatten.
Idag fredag bloggar Henrik Oscarsson om frågorna som är viktiga för väljarna i EP-valet. Jag har vant mig vid att bli ifrågasatt när jag betonar fred, frihet och demokrati som EU:s absoluta kärnverksamhet. Känner mig nöjd med att jag står på mig efter att ha sett talen som Oscarsson presenterar.

4 kommentarer:

  1. Men Mikael Wendt är inte precis någon förkämpe för liberala värderingar vad gäller medborgarrätt och integritet o rättssäkerhet.
    Tvärtom! Kolla gärna in min blogg för div debatter med honom.

    SvaraRadera
  2. Hej Annika.
    Jag funderar på att rösta på dig i valet, så vad sägs om ett inlägg där du förklarar lite mer ingående varför du tror att du skulle klara posten som Eu-parlamentariker bra och vad det är du vill uppnå? =)

    SvaraRadera
  3. Att ersättar råolja - På riktigt.

    Hej Annika, är du intresserad av att ersätta råolja på rikgtigt, d.v.s pusha på för att teknik, som är energieffektiv och kostnadsefektiv börjar användas, får stöd, etc? Flytande, paraffiniska syntetiska drivmedel, som produceras ur syntesgas är drivmedel som ger mycket rena avgaser, och som fungerar på riktigt i de motorer fom finns - Dieselmotor och jetmotor. De backas upp av motortillverkarna. T.ex. av: Association for Synthetic Fuels in Europe (ASFE).

    Dessutom så produceras syntetiska drivmedel ur syntesgas. Syntesgas (gaserna: CO och H2) i sin tur kan produceras ur alla råvaror som innehåller energi och grundämnet kol(C). D.v.s energiskog, grenar, bark och toppar, plast- och pappersavfall, svartlut, m.m.

    det är en väldig skillnad, om ett hektar mark producerar 5 till 20 ton energiskog, eller om den producerar 300 liter rapsolja... Det senare konceptet görs för att bönderna ska få avsättning för sin överproduktion av oljefrö... Att miljöanpassa produktionen av drivmedel har det aldrig handlat om... Så det stöder EU!!! För EU är ju helt lobbystyrt!! Forskare och motortillverkare har ingenting att säga till om... Bönderna lobbar bäst!!

    På samma sätt är etanol i EU bara till för att bönderna ska få avsättning för sitt överskott av spannmål.... Stöd koncept, som är kostnadserffektiva, och som ger stora volymer drivmedel ur energiskog, skogsavfall och sopor istället!

    Skogsmaksiner, jordbruksmaskiner, maskiner i byggbranschen, gruvor, m.m. har dieselmotor och går på flytande dieseldrivmedel av tekniska skäl. Det fungerar! Ska man ha elsladd ute på åkern och i skogen? Ska långtradare med släp som väger 40 till 60 ton ha enorma elsladdar? Eller?

    Hjälp fram fungerande alternativa drivmedel för dieselmotorer!!

    SvaraRadera
  4. Stötta användning av biogas i dieselmaskiner med Dual-Fuel-teknik.

    KUL att du har förstått, att Götalands bönder har både intresse och förmåga att miljöanpassa sig! Om några gårdag går ihop, och producerar biogas av vallväxter, stallgödsel, m.m. och producerar matjord + biogas, och biogasen kan användas direkt i de traktorer, skördetröskor, m.m. som de redan äger, då har de ett starkt koncept!

    Helt vanliga traktorer med dieselmotorer kan byggas om, så att de kan använda både ett flytande dieseldrivmedel och biogas, samtidigt. Tekniken kallas för: Dual Fuel. Kan di se till att Sverige och EU satsar på att det finns pengar att söka för att bygga om sina jordbruksmaskiner till dual fuel drift? Kan du se till att Sverige som jämt ska förbjuda allting, ger fan i att förbjuda dual-fuel-teknik?

    Det vore väldigt bra om du kunde det! Städer med bajs / rötslam från människor kan också göra biogas, och köra dem i dieselbussar, ombyggda till dual-fuel-drift. Det fungerar mycket bättre i praktiken, i verkligheten, än hur gasbussar fungerar... Gasbussar har en energislösande, dyr och dåligt fungerade gasmotor, ett slags bensinmotor... Och inte tål de kyla heller...

    SvaraRadera