torsdag 9 juli 2009

G8, bloggfnatt och yttrandefrihet

The United States of America, idag var verkligen en spännande dag!
Igår var det G8-möte i Italien. Obama håller ett viktigt tal i Ghana på lördag, det är ytterligare en del i den serie tal som ingår tillsammans med Kairo- och Moskva-talen. Svenska ordförandeskapet verkar fungera. Ska bli spännande att se vad vi kan åstadkomma tillsammans i Köpenhamn i december när det nya klimatavtalet ska förhandlas fram.

Ful-eller-fin-debatten på bloggarna har fortsatt efter att Schulman smutskastade modebloggarna som blivit både kända och tjänar pengar på sina bloggar - till skillnad från Schulman som lagt ned sina 1000apor. Två kloka kvinnor kontrade snabbt. Den gode Alex S kanske behagade skämta, och/eller så hade han helt enkelt tråkigt.

Ullenhag har äntligen blandat sig i offentligheten igen, välkommen Erik! Årets Pride-kampanj har väckt känslor, det handlar om fekalier. Claes Nyberg gör ett utmärkt jobb som Prides ordförande och jag applåderar årets tema som är hetero, oerhört inkluderande.

Bäst på att twittra i Almedalen var Brit Stakston, nominerad till årets makthavare, som blev tillfälligt avstängd från twitter på grund av overdrive. Stor humor, och föredömligt användande av nya medier. Alla kommunikationsföretag borde åtminstone blogga, hur ska man annars hålla sig uppdaterad.

Jag lade till Blondinbella på bloggrollen i veckan för att hon förtjänar ett äkthetspris. Det är få förunnat att vara blonda, kommersiella och företagsamma. Smart ytlighet är klart underskattad. Bonnier-savvy Ebba von Sydow får agera motvikt till Löwengrip, det ryktas att hon håller på med ett hemligt projekt inom Bonniersfären, ser fram emot att ta del av det så småningom. Von Sydow kanske skulle kunna rekryteras till Stampen-koncernen för att uppgradera deras nätnärvaro. De har nyligen fattat ett beslut om ACAP, ett till synes orimligt beslut. Det innebär nämligen att man blockerar sitt innehåll för sökmotorer. En snabb överslagsanalys blir att t.ex. GP därmed kommer att halka efter ännu mer i jämförelse med sina konkurrenter.

En papperstidning är inte en nättidning - det är två olika produkter med delvis helt olika målgrupper. Doften av trycksvärta är mycket säregen men vi skriver 2009 nu!

1 kommentar: