torsdag 28 januari 2010

Cyberstrategerna - nätverk i working order

Bild från Republik den 19 januari 2010. Allianspolare! Stureplanscenterpartisterna Johan Hedin, aka Peace Love and Capitalism, jag och Tobias Wahlqvist. Grundar för #sturec #val2010 #liberati.

För ett par veckor sedan bjöd Stureplanscentern in Alexander Bard för att tala om den nya frihetligheten och hur nätet påverkar oss och politiken. Det var en öppen och trevlig tillställning, många från Liberati var där men även medlemmar från andra politiska partier samt en och annan PR-konsult och guru i sociala medier.

Eftersom vi jobbar för att vinna valet tillsammans som allians är det extra bra att nätverken går in i varandra så pass att vi kan börja flexa gemensamma muskler. Att de rödgröna just gjort kanonvärvningen Martin Gelin till sin kampanj gör att vi får anledning att jobba ännu effektivare tillsammans. Jag har ägnat de senaste dagarna åt att aktivt koppla ihop mina egna nätverk där det går, det kommer jag att fortsätta med. Mitt alliansnätverk är bra men jag behöver göra vissa förstärkningar. Nu märker jag vad EP-valrörelsen verkligen tillförde: nätverk!

I september 2009 samlades vi i liberala Cyberstrategigruppen för att analysera hur vi nätverksfantaster skulle kunna bidra till ett offensivt och optimalt nätbruk för Folkpartiets räkning. På eftermiddagen samma dag träffade jag en framträdande partikollega för att informera om vårt entusiastiska, givande möte. Jag vädjade om dennes inträde i den här delen av verkligheten eftersom det är just på nätet väljarna befinner sig. Med på mötet i september var bland andra Amanda Brihed, Mattias Lönnqvist, Alexander Bard, Johan Bergelin, Seved Monke och jag.
Martina Lind har lagt ett enormt arbete på Politometern som listar alla politiska bloggar. Den här veckan rankar hon alla politiska partiers bloggar. Jag är givetvis mest intresserad av den liberala sfären och noterar med stor förtjusning att våra gemensamma ansträngningar under störst inspiration från Seved Monke i det projekt vi sjösatte tillsammans i september 2009 har gett ett fantastiskt utfall.

Allra bäst är förstås Mark Klamberg, som solklar etta på Folkpartiets lista. Från Liberati - kärntruppslistan - är Erik Svansbos Pophöger på tredje plats, Niklas Frykman är femma, Liberati bubblar på plats nummer sex, Seved Monke sjua, Sebastian Hallén åtta, Mathias Sundin på två placeringar - 11 och 14, jag på 15 - högst från Göteborg. På fjärde plats som översta kvinna är Amanda Brihed, grundare av Svart Måndag, vem annars.. Är det någon som kan bloggosfären på sina fem fingrar så är det hon. Vore jag en av alliansens kampanjstrateger skulle jag värva Amanda idag! Hon behövs för att kunna kontra den rödgröna positioneringen i de nya medierna. Nu börjar det! #val2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar