onsdag 6 januari 2010

SM under valåret 2010

Seved Monke, Folkpartiet Liberalerna i Stockholm, Liberati, HBT-liberalerna,
entreprenör, kandidat 2010 till stadsfullmäktige och riksdagen


Seved Monke postade igår om Folkpartiet Liberalerna och sociala medier (SM). Jag har en önskelista för 2010 när det gäller just Fp:s SM-strategier. För det första vill jag att vår partisekreterare börjar blogga och twittra regelbundet. Erik Ullenhag är begåvad, finurlig och smart. Jag skulle läsa dina kommande postningar med stor förtjusning, promise! Och jag vet att fler än jag bär på en sådan önskan.

Erik Ullenhag på tuben, när det var ett år kval till valet:




För det andra önskar jag mig att alla som är politiskt intresserade ska börja följa varandra. Jag har ägnat en del av dagen åt att närmare studera hur kvoten following/followers förhåller sig till varandra hos några svenska politiker. Utan vetenskapliga belägg vågar jag påstå att de som får bäst genomslag på t.ex. twitter är de personer som har grovt räknat ungefär lika många på bägge sidor.

Det logiska vore att politiker som är genuint intresserade av att veta vad folk tycker och ägnar sig åt också har ett hyfsat ekvilibrium i balansräkningen på twitter. Det tragiska är dock att många analoga politiker, som nu upptäckt ett nytt verktyg i verktygslådan, använder samma taktik som tidigare. Principen "jag ska tala, du ska lyssna" är så last season!

En föredömlig kvittrare inom Fp är Helene Odenjung, kommunalråd och andre vice ordf., som häromdagen levererade snabbtweet i ett ärende som handlade om Göteborgs parkeringsautomater. Där visade hon vad mediet ska användas till - dialog när den är som bäst.

Jag ser mycket fram emot de positiva spill-over-effekterna som bara måste följa på SvD:s initiativ och fortsätter att lära mig mer om hur framförallt mitt eget parti kan vitalisera nätnärvaron genom olika kanaler.

Länkar:
Göran Widhams postning rekommenderar jag varmt, SvD:s Martin Jönssons blogguppföljning - bra översikt av SvD granskning av SM, Huvudstadsbladet med Stakston om finske statsministern Matti Vanhanens aviserade avgång som finska Centerns partiledare via sin blogg, Brit Stakstons del 2, Ronnestam, Mymlan-intervju på DN, Peter Andersson, GP, från intressant: twitter, sociala medier, bloggar. Och tipsa mig gärna om fler länkar så får jag lägga till när jag får tillfälle.

1 kommentar:

  1. Jag har en längre tid nu tänkt precis samma tanke. Varför är man så dålig på att kommunicera via social media? För det är ju inte så att politikerna har en massa andra kommunikationskanaler som de använder regelbundet för att få reda på vad "folket" tycker...

    SvaraRadera