lördag 6 juni 2009

Två dagar återstår av mer än ett års arbete

Telefonbild: Sveriges konstbidrag som hänger i Europaparlamentet i Bryssel. Har aldrig förstått riktigt vad fotot ska ha för syfte men den här valrörelsen är ju obönhörligen slut imorgon kväll den 7 juni. Hoppas att de som parlamentariker som väljs in kan byta till mer konstruktiv konst!

Den senaste veckan började med debatten mot Gudrun Schyman(fi). Sedan har jag hunnit med en pubdebatt mot Hanna Löfqvist (v) som blev ett samtal mellan två opponenter snarare än en polemisk strid. Hanna är konstruktiv och kompetent. Efter det följde ett tredagars-race.

Nätverket Svart Måndag anordnade integritetsdebatter i tre städer som jag lyckade kombinera med vanligt fp-kampanjande med valstugor och torgmöten i bland annat Lund och Malmö. På Stockholms Central och i Malmö Folkets Park deltog Zaida Catalán (mp). I Malmö deltog också Jytte Guteland (ssu), Mattias Bjärnemalm (pp) och Erik Josefsson (v). Erik var med i GBG och Sthlm också och det var bra för min FIDA-alfabetism. FIDA: FRA, IPRED, Datalagringsdirektivet och ACTA. Mer om FIDA går att läsa t.ex. på FRA-pedia.

Min kollegakandidat Max Andersson(mp) vann skolvalet på Ingrid Segerstedts gymnasiet där vi debatterade i måndags. Tvåa blev fp. Har fått ett annat skolvalsresultat från Vara, där kom fp också tvåa. Det är otroligt roligt med den typen av återkoppling! Sista debatten med Max blev i onsdagens integritetsdebatt i Göteborg. Det jag kommer sakna mest av den här valrörelsen är alla kollegakandidater som tyckt annorlunda och som retat gallfeber på en stundtals och framförallt tvingat mig att tänka om och bli tydligare!

Jag går till val på fred, miljö/klimat/energi och integritet. Det har inte blivit riktigt så mycket miljödebatt som jag tänkt mig men på hemsidan finns en utförlig frågor-och-svar-sektion där det finns mer om det jag tycker är viktigt att lyfta. Vi har inom folkpartiet nätverket Gröna Liberaler - vi som älskar mer än bara kärnkraft. Jag sitter i ledningsgruppen sedan ett år tillbaka och anser att det är dags att ta tillbaka frågeställningarna till liberalismen. Folkpartiet som var med och grundade Svenska Naturskyddsföreningen, skyddade de fyra sista orörda älvarna i Norrland från vattenkraftsexploatering - vad hände sedan?!

Om detta och annat - arbete fortskrider även efter morgondagens valvaka. Nu ska jag ut och affischera i Göteborg, det är lika bra att valspurta in i det sista. Två dagar kvar efter det här långa och lärorika året. Det har varit en mycket spännande resa!






1 kommentar: