måndag 6 september 2010

Ohly, friskolorna och barmen

Hammarkullekarnevalen 2008 pratade jag lite med Lars Ohly. Vänsterpartiet hade ett tält och bokbord alldeles i närheten av Folkpartiet. Den våren körde Fp en vårkampanj som handlade om skolan och jag fick i uppgift att fråga Ohly om han ville vara med i vår Fp-enkät. Ohly var mycket vänlig och svarade på frågorna. Igår på twitter så irriterade sig några vänster- och höger-tweeps på att jag ville komma åt Ohlys friskoleval för barnen. För kännedom kan jag meddela att jag fick informationen av Ohly själv där, 2008, hur han resonerade kring friskolor. Jag tycker fortfarande att det är något motsägelsefullt men har full förståelse för er som irriterade er på mitt exempel igår.

Men Ohly, apropå #svtut igår, inte ska du lägga dig i hur andra människor använder sina bröst? Det mest förvånande i gårdagens partiledarutfrågning var inte svaren om rättspolitiken utan den om hur Ohlys dåvarande hustru använde bröstpump. Bröstpumpen har gått som en löpeld genom medielandskapet idag. Jag hoppade högt när frågan kom på tal i gårdagens sändning eftersom jag anser att valet mellan att amma, ge ersättning eller pumpa måste vara ett alternativ som föräldrar väljer individuellt utifrån sina egna förutsättningar. Här snabba fakta från Fp om föräldraledigheten, Birgitta Ohlsson om tredelad föräldraförsäkring och @mickep2 om när granskarna blir granskade - mycket läsvärt!

Läs gärna Peter Wolodarski på DN om vänsterpartiets kommunistiska rötter och partiets skrivningar från 2008. I senaste SIFO leder alliansen. Två veckor kvar!

SVT:s eftersnack, drygt tio minuter:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar