onsdag 30 juni 2010

#almedalen - några tips

På lördag angör jag Visby klockan 18:05. Det är dags för årets vuxenfavoritkollo - Politikerveckan i Almedalen. Som #SSWC (Sweden Social Web Camp) fast för politiker, lobbyister och allt däremellan.

Det är tredje gången jag ska dit och jag ser mest fram emot att träffa er alla, förstås! Almedalsveckan är Sveriges i särklass bästa, och mest omfattande, mingel. Att alla är där är både en klyscha och alldeles sant. Här kommer några tips.

I år finns det en Almedals-app. Gå till den här sidan i din iPhone: almedalen.fokus.se och tanka hem den. Tryck bara på plus i telefonen och voilà - ett program som anstår året 2010 (länk till programmet).

Ta gärna med visitkort. Ja, det finns datorer men visitkort är utmärkta. Även när personen på visitkortet kanske slutar och byter jobb så har du kvar kontaktuppgifterna till just det företaget eller den organisationen. I veckan har jag till och med twittrat (1) om visitkortens förträfflighet.

Visst fick jag några snälla invändningar till svar, från personer som opponerade sig mot visitkortens analogism, men jag vill påstå att jag regelbundet har stor glädje av de visitkort jag faktiskt samlat på mig under årens lopp. Det digitala är utmärkt men alla har inte så breda digitala fotspår att de är lätta att hitta på första försöket. Vi behöver helt enkelt både och. Visitkort i papper och de digitala klonerna.

Martina Lind kör en rejäl bloggplats i år, H12. Det blir troligtvis ett trevligt vattenhål för alla oss. Jag brukar skoja om att vi är elpundare men så här i iPhone-tider är det till och med sant.

Det går inte att hinna med allt men det är lättare i platta skor än i högklackat i Visby eftersom det är mycket kullersten. Det funkar att springa upp och ned i klackar också men man fastnar lätt..

Här är några seminarier som jag vill tipsa om. Det sistnämnda sänds definitivt på nätet. De andra kommer troligtvis att bambusas också.

Fores: 5 juli om feminism och liberalism.
Liberati och Svart Måndag: 6 juli Den nya svenska frihetsrörelsen
Lärarnas Riksförbund: 7 juli Är det dags för Skolan 2.0?
Almega: 9 juli om Sociala Medier i Almedalen 2010.

Folkpartiets dag är på tisdagen.

Här är Jan Björklunds tal från förra året, Almedalen 2009, drygt 30 minuter långt:



Till sist mitt allra bästa tips: have fun! Hoppas att vi ses i vimlet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar