torsdag 10 juni 2010

SCB och partisympatiundersökningen



Idag publicerar SCB sin stora partisympatiundersökning som visar att rödgröna har egen majoritet med 50.2 mot alliansens 44.2. Knutson på SVT talar om ett slag i Solar Plexus och jag är böjd att hålla med. De senaste veckornas mätningar har visat på att regeringen får förnyat förtroende den 19 september så de här siffrorna kom lite som en överraskning. Socialdemokraternas Baylan är tillfreds med siffrorna, så klart, trots att siffrorna för sosseriet vänder nedåt.

De två bästa analyserna av SCB-siffrorna kommer, inte helt oväntat, från Prof. @HenrikOscarsson och Prof. @ulfbjereld. Oscarsson har knackat in resultatet i sin Poll of Polls, Mätningarnas Mätning. Postningen förklarar hur SCB mäter och att resultatet i MÄ MÄ visar att rödgröna leder med en dryg procentenhet. Bjereld talar mer om hur vi kan tolka siffrorna.

Mätningen är utförd under de två första veckorna i maj. Folkpartiet backar drygt 0.4% till 5.8% och det är ett undermåligt resultat för ett liberalt parti inte minst med tanke på att åtminstone 20 % av svenska väljare uppger att de är liberaler. Så, vilka är det som tar de liberala rösterna? Enligt siffrorna så tappar Fp flest röster till moderaterna. Jag vill dock trycka på att Miljöpartiets Maria Wetterstrand är en uttalad liberal. Hon skulle lika gärna kunna vara Folkpartist.

Jan Björklund (FP) är en effektiv skolminister, senast imorse debatterade han skolpolitiken med Maria Wetterstrand (MP), i radions P1. Men, det finns fler viktiga liberala områden för FP att fortsätta arbeta med. FP:s miljö- och klimatpolitik är bättre än MP:s eftersom vi ser utvecklingspotentialen inom t.ex. Clean Tech. Det optimala är att hitta hållbara lösningar som medger utveckling och tillväxt. Jag tycker då och då att MP är utvecklingsfientliga.

Jag är mycket förtjust i Wetterstrand, det är lättare för mig att identifiera mig med henne av en rad anledningar. Men, när jag går in lite djupare på MP:s politik så hittar jag en rad anomalier som går emot mina egna liberala ställningstaganden. Det är lätt att kokettera med lattemorsorna. En PR-sosse jag känner sa det för en tid sedan: jag förstår mig inte på lattemorsorna. Att döma av siffrorna från SCB idag så är det fler med honom som inte kan.

Folkpartiet har en lång och gedigen tradition av miljö- och klimatarbete men man kan inte leva på bara gamla meriter. Vårt nätverk Gröna Liberaler (FP) är ett forum där vi tar miljöfrågorna på allvar. Under Politikerveckan i Almedalen kommer vi att från måndag till fredag diskutera liberal miljöpolitik på plats i Visby, se här. Hundra dagar kvar!
___________________________________

Liberaler som också bloggar om SCB-siffrorna: Tegnvallius, Jonlund, Svansbo.
Alliansbloggar: Mary X Jensen, Kent Persson. Knuff.

Artiklar om SCB:s partisympatiundersökning från idag:
GP, Henrik Brors snabbanalys i DN, Politikerbloggen om twitterflödet idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar