tisdag 22 juni 2010

Musik är också politik - #thesoundtrackofpolitics

Det finns några taggar som jag kommer använda åtminstone fram till valet den 19 september 2010. En av dem är The Soundtrack of Politics, #thesoundtrackofpolitics, som givetvis kan härledas från namnet på bandet med värmlands-göteborgs-stockholmarna The Soundtrack of Our Lives (T.S.O.O.L.).

Vilken energi:


Svenska Dagbladet publicerade nyligen partiledarnas Spotify-listor på temat Musik som politik. Få saker säger väl mer än en sådan gedigen bruksanvisning. Den som fick ta mest ansvar för sin spellista var Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund som enligt min mening troligtvis har den mest uppriktiga musiksmaken av alla partiledare. Han talar relativt ofta om musik på t.ex. twitter.

Nu vet vi att moderaterna tar hjälp av Mange Schmidt och Wille Crafoord. Låten "Ledig" med Mange Schmidt:



Rödgröna får hjälp av bland annat Moneybrother.

Här är partiledarnas spellistor, via Svenska Dagbladet:
Alliansen: Fredrik Reinfeldt, Jan Björklund, Maud Olofsson, Göran Hägglund.
Rödgröna: Wetterstrand, Sahlin, Ohly

Musiken har alltid gått i politikens ledband och ackompanjerat uppgång och fall. Det ska bli intressant att se om de politiska partiernas klarar av att ta tillvara på den inneboende liturgi som färdas med musiken.

I sann kampanjanda tycker jag just idag att något på det här temat hade varit en utmärkt kampanjlåt för mig. Idag. Imorgon har jag troligtvis ett annat tema.

Grace Jones:



Om jag hinner så ska jag försöka göra en spellista också, #thesoundtrackofpolitics. Mer om musik som politik finns att läsa hos Göran Widham på Sagor från livbåten.

Uppdaterat:
Scaber Nestor, AB.

Moderaternas vallåt:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar